De chauffeurs van De Lange Speciaal Transport krijgen aardig wat uitdagingen voor de kiezen. Uitzonderlijk grote ladingen, alternatieve routes, bijzondere bestemmingen, politiebegeleiding en afwijkende rijtijden. Je moet er van houden. Dat doet Bjorn Konijn, internationaal chauffeur bij De Lange Speciaal Transport. Hij vertelt er zelf over.
“Zo’n zes jaar geleden maakte ik de overstap van een binnenlands transportbedrijf naar De Lange Speciaal Transport. Ik was toe aan meer uitdaging en internationaal transport trok me wel, dan kon ik wat meer van Europa zien. Dat zie ik nu ook. Ik reis naar bestemmingen als Portugal, Duitsland, Engeland, Zweden, Polen en Frankrijk.
Naar die laatste rijd ik het meest en dat vind ik leuk want in Frankrijk mag je met speciaal transport niet over de snelwegen rijden. Je komt daardoor op de mooiste binnenwegen terecht en krijgt met de leukste uitdagingen te maken. Inmiddels ben ik helemaal thuis op die wegen, maar de situatie is toch altijd weer anders en daar hou ik van. Ik vind het veel leuker dan steeds maar weer van A naar B over de snelweg te rijden.
De bestemmingen zijn ook leuker dan iedere keer dezelfde fabriek. Je komt op nieuwbouw industrieterreinen, in steengroeves, op militaire bases, echt overal. En je vervoert ook steeds weer iets anders. De ene keer een grote kraan, de andere keer een industriële machine en weer een andere keer militair materieel. Het grappige aan die militaire ladingen is dat je onderweg vaak bijzonder veel bekijks hebt.
Mensen kijken overigens niet altijd blij en geïnteresseerd wanneer ze me in het verkeer tegenkomen. Ze moeten ook wel eens op me wachten omdat ik wat meer ruimte nodig heb. Ik merk dat mensen hier tegenwoordig niet zo veel geduld meer voor hebben dan voorheen. Ze hebben altijd maar haast. Dat is wel eens jammer.
Gelukkig is dat niet wat overheerst in mijn werk. Ik geniet vooral van de mooie routes en bestemmingen. Meestal heb ik één of enkele bestemmingen per week. Met normaal transport zouden dit er meer kunnen zijn, maar met speciaal transport moet je rekening houden met bijkomende zaken zoals specifieke rijtijden in verschillende landen. Zo mag je in Frankrijk alleen in daglicht rijden en in bijvoorbeeld Polen alleen ’s nachts. Dan sta je hier en daar wel eens een tijd te wachten. Wanneer je ergens wat sneller gaat of juist vertraging oploopt, is het daarom ook belangrijk om de rest van de route hier opnieuw op af te stemmen. Dat doe ik steeds in samenspraak met de planner. Ik vind het leuk om met dit soort uitdagingen om te gaan. Het maakt mijn werk interessanter.
Als het werk erop zit, ga ik naar huis. Wanneer dat precies is, ligt aan het betreffende transport. Ik ben dus niet standaard in het weekend vrij ofzo. Maar ik heb geen gezin, dus wat dat betreft ben ik heel flexibel. Ik heb hooguit een moeder en vrienden die soms vragen wanneer ik m’n gezicht nog eens laat zien. En een voetbalteam dat het leuk vind wanneer ik er op zondag bij kan zijn. Daar geniet ik van, maar als ik die zondag moet werken, vind ik het ook niet erg. Ik doe mijn werk met veel plezier.”
This website uses cookies. By using this website you are agreeing upon the use of cookies. Read more (Dutch)