We moeten alweer vijftien jaar terug in de tijd voor het moment dat Wouter van Harten bij De Lange Speciaal Transport in dienst kwam. Als ervaren transportman begon hij op de planning. Nu is hij Head Operations. Wat dat inhoudt? Wouter vertelt er zelf over.
“Ik ben een soort duizendpoot binnen De Lange Speciaal Transport. We zijn een klein bedrijf en werken met z’n vieren op kantoor: een directeur, een planner, een administratief medewerker en ik. Ik spring overal bij waar nodig. Zo ondersteun ik mijn collega’s in administratie of planning door bijvoorbeeld vergunningen, begeleidingen en douanezaken te regelen. En een andere keer help ik de directeur bij het opmaken van offertes.
Het leukste aan mijn werk is dat het zo veelzijdig is. Ik ben op allerlei vlakken actief en vind het vooral heel leuk om last minute dingen goed te regelen. Vaak weten we pas een paar dagen op voorhand wat er moet gebeuren. Dan gaan we snel aan de slag met het inplannen van het transport waarbij we rekening houden met alle verschillende regels die er per land gelden rondom zaken als afmetingen, rijtijden, (politie) begeleidingen en vergunningen. Om dat alles goed af te stemmen en vervolgens tegen de juiste prijs te kunnen aanbieden, is een leuke uitdaging.
Die uitdaging is een stukje makkelijker geworden sinds De Lange Speciaal Transport in 2017 onderdeel is geworden van het Franse bedrijf Transportgroep Capelle. Sindsdien hebben we in plaats van 18 trucks nu de beschikking over wel 1.000 trucks in de groep, verdeeld over verschillende landen. Het is daardoor veel makkelijker om oplossingen te bieden, ook gezien de langlopende vergunningen die we hebben. Daardoor kunnen we onze klanten nu veel sneller en beter van dienst zijn.
Het enige wat ik soms lastig vind, is dat je niet álles in de hand hebt. Soms zijn er ‘s nachts onderweg wegafsluitingen door ongelukken of plotselinge wegwerkzaamheden en moet je weer tot de volgende nacht wachten voordat je verder kunt. Of je krijgt te maken met onverwachte weersomstandigheden waardoor een schip niet kan vertrekken en je ook aan de andere kant van het water weer kranen hebt staan wachten die niet kunnen lossen. Je kunt dan alles nog zo goed geregeld hebben, dat soort dingen kunnen soms toch roet in het eten gooien.
Maar meestal gaat alles goed en sluit ik met een lekker gevoel mijn werkdag rond kwart voor zes, zes uur af. Ik blijf nog bereikbaar voor de planner, mocht die mij in spoedgevallen nodig hebben, maar verder gaat al mijn aandacht vanaf dat moment naar mijn gezin. Ik ben getrouwd en heb twee dochters van twaalf en dertien. Hopelijk kunnen we deze zomer samen eindelijk weer eens op vakantie naar Ibiza, iets wat door corona al twee jaar niet kan.
Mensen vragen wel eens of ik in mijn vrije tijd ook zo druk bezig ben als op het werk. Maar nee, in mijn vrije tijd gaat het er over het algemeen wat rustiger aan toe. Op vakantie draait het om relaxen en thuis houd ik me graag bezig met wat rommelen, klussen en voetbal kijken. Allemaal dus op een wat kalmer tempo dan op het werk. Voor mij biedt het de perfecte balans.”
This website uses cookies. By using this website you are agreeing upon the use of cookies. Read more (Dutch)